Hoe gaat het met de vegan challenge?

Eerder schreef ik al dat Renko en ik deze maand (sinds 2 januari) de vegan challenge doen. Vandaag geef ik jullie een update hoe dat bevalt. Voor wie niet weet waar ik het over heb: de vegan challenge daagt je uit om een maand lang geen dierlijke producten te eten. Vanzelfsprekend geen vlees en vis, maar ook geen yoghurt, boter, kaas, eieren of honing. Best een hele beperking dus! Renko en ik hebben afgesproken dat we thuis 100% veganistisch eten. Als we ergens anders zijn eten we zoveel mogelijk veganistisch, maar we willen geen ongemakkelijke sociale situaties creรซren, dus als iemand iets anders serveert, passen we ons aan. Vandaag praat ik jullie bij hoe het tot nu toe gaat!

Wat eet ik zoal tijdens de vegan challenge?

vegan ontbijten

havermout ontbijtAls ontbijt neem ik normaal gesproken meestal havermoutpap, die ik maak met gewone melk. Deze maand vervang ik de melk door sojamelk of amandelmelk. Eigenlijk vind ik dat nog lekkerder, dus dat is wel een blijvertje! Ik eet mijn havermoutpap met een beetje kaneel, rozijnen en een gebakken appeltje. Een goed begin van de dag ๐Ÿ™‚ Daarbij neem ik meestal versgeperst sinaasappelsap en thee, dus dat blijft hetzelfde.

vegan tussendoortjes

chocoladeAls tussendoortje eet ik meestal een koekje (vooral biscuitjes), chocolade, fruit of crackertjes. De koekjes zijn tijdens deze challenge de grootste uitdaging. De meeste koekjes uit de supermarkt zijn niet vegan. Ik heb dus heel wat etiketten moeten bestuderen.. Qua chocolade ben ik een echte melkchocolade liefhebber, maar dat moet ik deze maand laten liggen. Noodgedwongen pure chocolade dus voor mij, en eigenlijk vind ik dat ook best wel lekker ๐Ÿ™‚ Verder heb ik niet echt problemen qua tussendoortjes gehad. Chips mag gewoon, dus daar was vooral Renko erg blij mee ๐Ÿ˜‰ Overigens ben ik nog van plan om als afsluiting van deze challenge een vegan taart te gaan bakken, dat lijkt me wel een leuk project.

vegan lunchen

Ik mis mijn eitje! Een gebakken eitje eet ik best vaak als lunch, maar nu dus even niet. Ik heb niet heel inspirerend geluncht de afgelopen weken, ik had vaker salade willen eten, maar dat is er niet van gekomen. Op brood neem ik nu hummus, avocado of pindakaas. Ook heb ik een paar keer zelf soep gemaakt en in het weekend eten we meestal een vegan quesadilla. Hiervoor neem ik tortilla wraps die ik beleg met avocado, stukjes ui, tomaat en paprika en dan in de pan bak. Heerlijk vinden we dat! Daarnaast zijn pannenkoeken bij mij ook favoriet als lunch, dus ik wilde zeker checken of je vegan pannenkoeken kunt maken. En dat is gelukt! Ik maakte het beslag met alleen bloem, bakpoeder en sojamelk. De pannenkoeken vond ik lekker, ze zijn wel een stuk brozer/kwetsbaarder dus de poging om een appelpannenkoek te maken mislukte finaal. Je kunt ze beter na het bakken beleggen.

vegan pannenkoekIMG_1833IMG_1812

 

vegan avondeten

De eerste week vond ik dit supermakkelijk en zat ik vol ideeรซn. Het is ook wel echt zo dat je een heleboel heerlijke vegan maaltijden kunt maken. Vooral curry’s lenen zich hier heel goed voor, je kunt het vlees daarin makkelijk vervangen door bijv. aardappel, aubergine of extra groente. Ik vind het wel lastig dat een heleboel gerechten toch ook afvallen, of anders echt hun authenticiteit verliezen. Voor mijn blog probeer ik de lekkerste gerechten van over de hele wereld te maken en deze maand vielen toch echt wel een hoop opties af. Voor mij is het daarom geen optie om altijd vegan te eten. Maar ik heb ook wel veel lekkere dingen kunnen maken, die ik zeker nog met jullie ga delen! Wat ik trouwens ook nog een lastig puntje vond, is het toetje. Ik kan gewoon niet zonder een toetje na het eten, haha. En die pakken sojayoghurt/vla zijn zo vreselijk duur, daar betaal je je echt blauw aan. Heeft een van jullie hier nog een tip voor?

Rijstsalade met gegrilde groenteBloemkool currysojatoetje

Buiten de deur eten

Ik ben redelijk veel thuis, dus op deze dagen kon ik mooi mijn vegan boodschapjes gebruiken om de heerlijkste gerechtjes te maken. Buiten de deur is het echter een ander verhaal… We zijn niet uit eten geweest, omdat dat hier in de buurt (Elburg) dus echt niet vegan kan. We merkten tijdens een dagje sauna (waar je geen eigen eten mag meenemen) dat er gewoon niets vegans te krijgen was. Toen heb ik dus maar gelijk gesinnerd en een salade met zalm genomen :o. Dat is trouwens de enige keer tot nu toe dat ik iets van vlees/vis op heb. Ik heb daarnaast wel een paar keer zuivel gehad. Zo at ik bijvoorbeeld een keertje niet helemaal veganistisch bij mn ouders en wilde ik op een feestje niet gaan vragen of de verpakkingen van de koeken toevallig nog in de buurt waren… We hadden vooraf ook afgesproken om hier niet te streng in te zijn en dat vond ik zelf wel fijn. Ik denk dat ik gemiddeld zo’n 98% vegan gegeten heb. Thuis altijd en buiten de deur dus af en toe niet.

Is de vegan challenge een aanrader?

Wat mij betreft wel! Ik vond het heel inzichtgevend om een maandje lang alleen maar plantaardig te eten. We moeten met z’n allen veel minder dierlijk voedsel gaan eten, omdat dit simpelweg de aarde teveel belast (als je bijvoorbeeld alleen al bedenkt hoeveel plantaardig voedsel er nodig is voor 1 kg vlees..). Vaste gewoonten worden door zo’n challenge echt even doorbroken en ik denk dat ik het vanaf nu veel makkelijker vind om meer plantaardig te eten. Je bent (in het begin) wel wat meer tijd kwijt aan het bedenken van recepten en boodschappen doen, maar ook daarin kun je handig worden. Ik denk dat wij voortaan zo’n 90% plantaardig willen eten. Misschien 2x per week vlees of vis en verder vegetarisch en ook minder zuivel eten. Op de blog zul je dus een variatie van vegetarische en niet-vegetarische recepten blijven vinden.

Nou, nog 1 week en dan zit deze challenge er weer op. Ik vond het heel leerzaam en leuk om te doen! Als het je nou ook leuk lijkt om (wat vaker) vegan/vegetarisch te eten of als je graag een groenere/duurzamere levensstijl wilt, dan is de blog van de Groene Meisjes echt een aanrader! Je vindt hier lekkere recepten en inspirerende artikelen en zij laten zien dat groen leven helemaal niet meer voor geitenwollensokkentypes is ๐Ÿ™‚

Lijkt het jou wat, zo’n vegan challenge?

5 reacties op “Hoe gaat het met de vegan challenge?

  1. Het lijkt me echt super moeilijk om deze challenge te doen! Vegetarisch, geen probleem…. maar geen kaas, melk, eieren meer… Knap hoor dat je het zo goed doet ๐Ÿ˜€

  2. Marjolein

    Leuk om te lezen!! Ik vind het ook echt heel knap! Ik zou vooral kaas en eieren heel erg missen….
    Merk je ook verschil in hoe je je voelt? Qua energie enzo?

    1. Hoi Marjolein, thanks voor je berichtje! Ik weet niet echt of ik nou heel duidelijk verschil merk.. misschien dat ik een iets minder ‘zwaar gevoel’ heb na het (avond)eten soms, omdat plantaardig eten vaak toch iets lichter is. Maar het ligt er ook net aan wat je eet, want je kunt je natuurlijk alsnog volstoppen met cola, chips of patat en dat is ook niet echt gezond.. Ik merk nu in ieder geval nog geen superduidelijke verschillen, maar na 4 weken is het misschien ook nog te kort om er echt wat van te kunnen zeggen.

  3. Marlies

    Hallo Elianne,
    Via Wilma ben ik op jouw blog gekomen. Zelf ben ik ook veel met eten en koken bezig. Wat leuk om te lezen dat jij en Renko deze maand vegan eten! Het zou heel leuk zijn als er vaker vegan gerechten op de blog komen te staan.
    Je schrijft dat je toetjes lastig vind en melkchocolade mist. Op internet staan wel receptjes om zelf je chocoladereep te maken en dan kun je door meer plantaardige melk toe te voegen zelf bepalen hoe donker of licht je de chocolade wilt. Er is ook vegan melkchocolade te koop, maar dat zal online bestellen worden of op zoek bij natuurwinkels en dergelijke.
    Zelf eten we door de week geen toetjes meer sinds we vegan eten, maar in het weekend vinden we dat toch vaak wel lekker. Ik kook wel eens vla met plantaardige melk en custard uit een pak of griesmeelpudding als je daar van houdt. Op de website van vegan challenge staat een recept voor bananenbrood, dat bak ik wel eens en dan eten we een plakje als toetje. Ook de chocolademousse vind ik een aanrader. Een glaasje chai met een koekje is ook een lekker toetje.
    Ken je het boek The Green Kitchen, dat vind ik een heel fijn boek. Het staat vol vegetarische recepten en meestal staan er suggesties bij om iets vegan te maken of is het recept vegan. Veganistisch in tenslotte automatisch ook vegetarisch. In dit boek staan chocoladetruffels die ook heel geschikt zijn als toetje.
    Heel veel succes met de laatste week vegan challenge en ik hoop dat er regelmatig vegan eten op tafel blijft komen bij jullie.
    Groetjes Marlies

    1. Hoi Marlies, wat leuk dat je via Wilma op mijn blog terecht bent gekomen! En leuk dat je zelf ook zo van koken en lekker eten houdt ๐Ÿ™‚ Ik denk ook wel dat vegan/vegetarisch eten echt meer de toekomst is en je ziet ook dat er steeds meer leuke blogs komen op dat gebied. In ieder geval super bedankt voor al je tips en daar ga ik zeker mee aan de slag! Wat me wel opvalt is dat je voor vegan eten vaak iets meer ‘moeite’ moet doen, meer zelf maken en dergelijke. Dat vindt ik op zich helemaal niet erg (juist ook wel leuk), maar op drukke dagen of als je heel moe bent is het soms lastig merk ik nu. Thanks ook voor de tip van het kookboek, ik ga er eens naar kijken want heb het nog niet! In ieder geval is mijn doel om zeker 50% van de de recepten op mijn blog vegetarisch/vegan te maken dus daar ga ik zeker mee door! Ik heb de afgelopen maand al veel lekkere dingen gemaakt die binnenkort online komen. En jij ook heel veel succes gewenst met al je kookplannen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tip