Review: De nieuwe Nordic Cuisine van Simon Bajada

De afgelopen weken heb ik jullie voorzien van lekkere recepten uit de Scandinavische keuken. Ik hoop dat het je geïnspireerd heeft! Als je nieuwsgierig bent naar meer recepten uit de Scandinavische keuken (‘de Nordic cuisine’) heb ik vandaag een review van een Scandinavisch kookboek voor je: ‘De nieuwe Nordic cuisine’ van Simon Bajada.

wat is de nieuwe nordic cuisine?

Lange tijd deed de Scandinavische keuken niet echt mee op het culinaire wereldtoneel. Heel veel verder dan de Zweedse gehaktballetjes van IKEA ging het niet. Daar is echter verandering in gekomen – gelukkig maar! De Nordic cuisine is de laatste jaren ontzettend populair geworden, nadat restaurant Noma uit Kopenhagen in korte tijd het beste restaurant ter wereld werd met pure gerechten uit de Scandinavische keuken, vol met lokale producten.

Kok, schrijver en fotograaf Simon Bajada wil met zijn kookboek De nieuwe Nordic Cuisine de veelzijdigheid van de Scandinavische keuken laten zien. Wat de nieuwe Nordic Cuisine precies is, blijkt trouwens nog niet zo eenvoudig te zeggen. Zelfs Simon Bajada geeft aan dat de nieuwe Nordic Cuisine een ontdekkingstocht is, en nog voortdurend in beweging. Centraal staat in elk geval het idee dat de keuken een afspiegeling moet zijn van het landschap, koken met lokale ingrediënten is zeer essentieel. Daar wordt gebruik gemaakt van oude technieken met een moderne twist.

In het boek wordt de nadruk gelegd op koken met de seizoenen mee en het gebruik van lokale producten. Daarmee past het kookboek ook perfect in de trend om duurzamer te gaan eten: wat je dichtbij vindt, hoeft immers niet van ver te komen. Producten uit het seizoen zijn milieubewuster (je hebt geen verwarmde kassen nodig) en bovendien veel smaakvoller. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

De indeling van het boek

Goed, iets meer over de verschillende hoofdstukken van het boek. De nieuwe Nordic Cuisine is opgedeeld in 8 hoofdstukken, gedeeltelijk gerangschikt naar soort landschap (Uit de zee, van het land, uit het bos). Zo’n indeling heb ik nog niet eerder gezien in een kookboek, maar past wat mij betreft bij de visie achter de Nordic Cuisine.

Het eerste hoofdstukken bevat de ‘basis’. Hier worden verschillende kooktechnieken uitgelegd die centraal staan in de Scandinavische keuken (en die je in andere wereldkeukens juist veel minder ziet), zoals pekelen, roken, inmaken en zouten. Het is een vrij technisch hoofdstuk, maar wel met leuke dingen om eens uit te proberen, zoals zelf gerookte zalm maken. Daarna volgt een hoofdstuk ‘voorraadkast’, met daarin recepten voor bijv. mosterd-dillesaus, rabarberchutney en vlierbloesemsiroop. Er staan ook een aantal recepten in waarvan ik mij afvraag wat ze met de voorraadkast te maken hebben, zoals bijv. boekweitpap met appel en gember of rundvlees met pastinaakchips (ligt bij mij niet in de voorraadkast..) De indeling snap ik dus niet, de recepten zijn desalniettemin wel lekker 🙂

Hoofdstuk drie is mijn favoriete hoofdstuk en geeft de ‘klassiekers’ uit de Scandinavische keuken. Denk aan smørrebrød, Hasselback aardappels, kanelbullar en natuurlijk de Zweedse gehaktballetjes (kottbullar). In hoofdstuk 4 ‘Uit de zee’ staat natuurlijk vis centraal. Scandinavië is ruim omringd door zee en dus speelt vis een belangrijk rol in de Nordic cuisine. De zalmburger met pastinaakfrietjes ziet er watertandend lekker uit en ook de makreelsalade met boekweit en peer ga ik zeker nog een keer proberen.

In hoofdstuk 5 gaan we vervolgens naar de recepten ‘van het land’. De recepten in dit deel zijn met name gebaseerd op vlees en groenten, zoals bijvoorbeeld geroosterde bloemkoolsoep, gortsalade met bieten en varkensworst of eend met gegrilde komkommer. Hoofdstuk 6 bevat recepten ‘uit het bos’, wat mij betreft een van de leuke hoofdstukken, helemaal als je zelf op ontdekkingstocht in het bos gaat! Hierbij is er trouwens rekening mee gehouden dat er ingrediënten gebruikt worden die ook buiten Scandinavië te vinden zijn. Geef mij maar een portie brandneteldumplings met rabarber en bacon! Of wat dacht je van pannenkoeken met pollen en dennennaaldenvla? Dit ga je zeker niet in een ander kookboek vinden..

Hoofdstuk 7 en 8 bevatten tenslotte de ‘bakrecepten’ en ‘zoetigheden’. Het onderscheid zit er volgens mij in dat de zoetigheden uit hoofdstuk 8 niet gebakken hoeven te worden. Je vindt er klassieke recepten voor  knäckerbröd, roggebrood of droomcake, maar ook vernieuwende creaties zoals gegrilde peer met geitenkaassneeuw en gemberkoek of droproom met kersen en zeezout.

Een complete beleving

Simon Bajada is niet alleen kok en schrijver, maar ook fotograaf en foodstylist. Dat is in het boek wel terug te zien. De gerechten staan watertandend lekker op de foto en het boek bevat prachtige sfeerplaatjes van Scandinavië. Dit is een kookboek waarmee je je een hele tijd kunt vermaken, nog zonder überhaupt de keuken in te duiken. Dat vind ik dan ook echt de kracht van dit boek. Ik pak het boek minder snel als ik op een doordeweekse dag een lekker recept voor het avondeten zoek. Gebraden varkenslende met wortelchutney en zonnebloemroom, om maar even wat te noemen, ga ik niet zo snel op woensdagavond bereiden. Ik vind de recepten uit het boek dan ook vooral geschikt voor in het weekend, of voor als je een etentje geeft. In de praktijk kook ik minder uit dit boek dan uit mijn andere kookboeken, maar als je wél iets uit dit boek maakt is het gegarandeerd lekker en heel origineel.

Oordeel (Max. *****)

foto’s: *****

duidelijkheid recepten: ****