Review: De Joodse keuken van Janna Gur

Eindelijk is het weer eens tijd voor een review op de blog! Vandaag bespreek ik De Joodse keuken van Janna Gur. Dit boek is verschenen in 2015. Het is een kookboek dat laat zien wat de Joden over de hele wereld zoal eten. Het zijn lang niet allemaal recepten uit Israël, maar recepten vanuit de hele diaspora. Eigenlijk zoals de ondertitel van het boek al aangeeft ‘van Minsk tot Marrakech’. Hierdoor vind je in het boek heel verschillende gerechten vanuit verschillende wereldkeukens.

Janna Gur is geboren in een Joods gezin in Riga, Letland. In haar jeugd leerde ze dus de Oost-Europese Joodse gerechten kennen. Later verhuisde ze naar Israël, waar ze hoofdredacteur werd van een Hebreeuws culinair tijdschrift. Eerder (in 2008) schreef ze al het kookboek ‘The Book of New Israeli Food’, over het Israëlische eten. De Joodse keuken is haar laatste kookboek en hierin gaat ze op zoek naar het unieke Joodse culinaire erfgoed. Ze noemt het zelf ‘een soort greatest hits van onze Joodse grootmoeders’. Het boek bevat ongeveer 100 recepten, afkomstig uit onder andere Oost-Europa (Asjkenazisch), Marokko, Irak, Jemen, Turkije en Rusland.

indeling van het boek

De Joodse keuken is ingedeeld in acht hoofdstukken. Hoofdstuk 1 bestaat uit voorgerechten, salades en snacks. Dat varieert van harissa tot bietensalade en van gefilte fisj tot pompoenmousse met citroen. In dit hoofdstuk vind je voornamelijk groenten, maar soms ook vlees of vis. Het tweede hoofdstuk geeft warme soepen voor koude avonden. Kippensoep, bietensoep, linzensoep en natuurlijk de bekende Joodse matseballen voor in de soep. In het derde hoofdstuk vind je gehaktballetjes, visballetjes en gevulde groenten. Dit is mijn favoriete hoofdstuk, heerlijke gerechten en niet te moeilijke ingrediënten! Je vindt hier bijvoorbeeld albondigas gehaktballetjes, fesenjan en gevulde paprika’s.

Hoofdstuk 4 geeft smoor- en stoofgerechten en ragout. Tijd is het geheime ingrediënt in dit hoofdstuk. Heerlijke goulash, tajine en zoetzure visstoofpot. In hoofdstuk 5 komen de vegetarische hoofdgerechten aan bod. Je vindt hier onder meer rijstpilav, couscous met groenten en shakshuka. Daarna komen in hoofdstuk 6 de hartige deeggerechten. Kneden, rollen, vormen en vullen van onder andere filodeeg, pasteitjes en bladerdeeg. Hoofdstuk 7 kon niet ontbreken in een Joods kookboek en heet het sjabbatgevoel. Deze recepten zijn door Joodse koks ontwikkeld en voldoen aan de strenge sjabbatseisen (geen vuur aansteken, geen lichamelijk werk verrichten). Het laatste hoofdstuk is een zoete afsluiter met taarten, koekjes en desserts. Er zijn maar liefst 20 recepten opgenomen in dit hoofdstuk. Kleine koekjes, rugelach, appeltaart, ik krijg hier spontaan trek van!
De Joodse Keuken 3

voor liefhebbers van de joodse keuken

Met De Joodse keuken heeft Janna Gur een mooi, afwisselend en compleet kookboek afgeleverd. Wat ik zelf een nadeel vind is dat niet alle recepten een foto hebben. Ongeveer de helft van de recepten heeft geen foto. Voor onbekende gerechten vind ik dat echt jammer, want dan word je minder snel geprikkeld om ermee aan de slag te gaan. De foto’s zijn overigens wel heel mooi en hebben een authentieke uitstraling.

De bereidingstijd en moeilijkheidsgraad van de recepten is heel wisselend. Een groot deel van de recepten is niet moeilijk, maar vraagt wel even wat tijd. Andere recepten zijn zo klaar en een aantal recepten zijn zelfs voor mij als kookliefhebber nog best een uitdaging.

Samenvattend vind ik dit een mooi kookboek met een prachtig onderwerp. De Joodse keuken fascineert mij en daarom spreekt dit boek me aan. Als je hier niets mee hebt, zou ik dit boek je niet aanraden. Ik denk dat voor de meeste mensen dit echt een ‘weekend-kookboek’ zal zijn. Maar daar is helemaal niets mis mee natuurlijk.

Oordeel (max. *****)

foto’s: ***
duidelijkheid recepten: ****