Review: TLV van Jigal Krant

Als blogger heb je vaak de mogelijkheid om een recensie exemplaar van een nieuw kookboek op te vragen bij de uitgeverij, zodat je er vervolgens een en ander over kunt schrijven op je blog. Daar maak ik niet zo heel vaak gebruik van, maar af en toe komt er een nieuw kookboek uit dat mijn nieuwsgierigheid wel weet te prikkelen. Zo ging het ook bij het kookboek TLV van Jigal Krant, culinair journalist en radiomaker. Eigenlijk doe ik TLV overigens tekort door het als kookboek te kwalificeren, want feitelijk is het een boek niet alleen vol recepten, maar ook gevuld met verhalen en eettips voor op reis in TLV. Maar daarover later meer.

Goed, ik vroeg dus een exemplaar van TLV op bij de uitgever en het boek heeft mij zeker niet teleurgesteld. In TLV (dat staat voor Tel Aviv) deelt Jigal Krant de lekkerste recepten uit de keuken van Tel Aviv. Krant woont in Amsterdam, maar heeft een voorliefde voor de stad Tel Aviv en is daar zo vaak als zijn agenda dat toelaat. In tegenstelling tot de rest van Israël is TLV niet zo streng religieus en dat zie je terug in de eetcultuur. Het wordt er niet zo nauw genomen met de Joodse spijswetten en het is een plek waar juist de jonge, vooruitstrevende en ‘hippe’ mensen zich verzamelen. Waar het eten in TLV pak en beet 20 jaar geleden nog nauwelijks iets voorstelde, is het een stad die nu internationaal op de kaart staat vanwege z’n vernieuwende, bijzondere gerechten en chefs die niet bang zijn voor een experiment in de keuken.

In het boek TLV spat de liefde voor de stad TLV er vanaf. Tussen de recepten door staan (culinaire) verhalen opgetekend: grappig, gevat, maar vaak ook met een dieperliggende boodschap. Dat maakt TLV tot een heerlijk leesboek. Je zult je er niet alleen in de keuken mee kunnen vermaken, ook in de tuin met een lekker glas arak (de Israëlische versie van pastis of ouzo) is het met TLV aangenaam genieten. Het boek telt ruim 350 bladzijdes, dus daar kun je even mee vooruit.

Als rode draad door het boek lopen de ruim 100 recepten, opgedeeld in vier hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk ‘met je jatten’ vind je alles wat je ‘met je handen’ kunt eten. Denk aan beroemd Israelisch streetfood zoals shoarma, falafel en sabich, maar ook kleine hapjes zoals borekas en zoete truffels van techina en chocolade. Voor de pita is een hoofdrol weggelegd. In hoofdstuk twee komen de recepten voor ‘aan tafel’ aan bod. Met deze gerechten maak je goede sier bij een etentje. Je tafelgenoten zullen onder de indruk zijn van de geroosterde radijs en bosui met makreel en soemak, jodenhaas met aubergine en paprika uit het vuur of geroosterde koolrabi naar recept van restaurant ‘Dok’. Al kan ik uit ervaring vertellen dat die laatste ook heerlijk smaakt op een gewone maandagavond, want aan de bereiding is niets moeilijks. Vervolgens komen we in hoofdstuk drie bij ‘salatiem’. Salades, maar ook dips zoals choumous en baba ghanoush, vallen in TLV allemaal onder de noemer ‘salatiem’. Met dit hoofdstuk komen we wat mij betreft de zomer wel door. Hoofdstuk vier dan tenslotte behandelt basisrecepten, daarbij kun je denken aan techina, geroosterde aubergine of een TLV specerijenmix. Deze basisrecepten heb je soms nodig voor de gerechten in de voorgaande hoofdstukken. Gelukkig staat dat altijd duidelijk bovenaan aangegeven, zodat je er niet op het laatst achter komt dat je nog een basisrecept moet klaarmaken.

Ongeveer 1/3 van de recepten zijn (interpretaties) van bekende klassiekers, zoals choumous en falafel. Daarnaast is er een dozijn recepten afkomstig van de beste chefs die TLV te bieden heeft. Handig is dat achterin ook een adressenlijstje is opgenomen, voor wie de smaak te pakken heeft en ook echt daadwerkelijk naar deze restaurants in TLV wil afreizen. De overige recepten tenslotte zijn ontsproten aan het brein van Jigal zelf. Dat heeft geleid tot heerlijke creaties.

Laat me dan nog kort een paar woorden wijden aan het eten in TLV. Want wat is nu de keuken van TLV? In één woord samengevat zou je kunnen zeggen ‘vuur’, of misschien voldoet ‘hitte’ ook. Men heeft een voorliefde voor groente (yes, eindelijk eens weg van dat eeuwige vlees), en die wordt bij voorkeur op hoge temperatuur gegaard in het vuur. Dat kun je thuis ook prima doen: op het gasfornuis, in de oven of op de bbq. Aubergine is de nationale groente en die wordt op vele manieren bereid. En om je nog even wat verder op het goede spoor te brengen: techina (tahin), pita, tomaten, paprika’s, eieren en witte kazen (zoals feta) zijn ingrediënten die in de eenvoudige recepten veelvuldig terugkeren.

De keuken van TLV verdient het om meer bekendheid te krijgen en het boek van Jigal Krant biedt daar een mooie aanzet toe. De recepten zijn niet ingewikkeld en de smaken ongecompliceerd maar rijk. De foto’s tenslotte maken het boek helemaal af. Behalve foto’s van de gerechten (niet alle gerechten staan op de foto,  maar wel een groot deel), barst het boek van de sfeerplaatjes van TLV. Perfect voor wie zich vanuit zijn achtertuin graag wil onderdompelen in het bruisende leven van TLV.

Volgende week deel ik Jigal’s recept voor geroosterde aubergine met techina, hazelnoten en granaatappelpitten met jullie.

Oordeel (max. *****)

foto’s: ****