Review: Feasts van Sabrina Ghayour

Mijn favoriete kookboekenauteur heeft weer een nieuw kookboek uitgebracht! Ik heb het over Sabrina Ghayour, de ‘koningin van de Perzische keuken’. Eerder schreef zij al kookboeken ‘Persiana‘ en ‘Sirocco’. En nu is er dan haar nieuwste kookboek: ‘Feasts’. Waar Sabrina in haar eerste boek nog veelal klassieke recepten uit het Midden-Oosten deelde, gaat ze in Sirocco en Feasts meer haar eigen weg. De recepten in Feasts zijn duidelijk geïnspireerd door de Arabische keuken (een overvloed aan saffraan, ingelegde citroenen, granaatappelmelasse, sumak en verse kruiden), maar het zijn heel eigen recepten en originele smaakcombinaties waar ze ons in dit boek mee verrast.

Feast draait om het delen van grote schalen vol kleurrijk eten, een beetje zoals we ook van Ottolenghi gewend zijn. Ben je fan van de kookstijl van Ottolenghi, dan weet ik zeker dat je de recepten van Sabrina Ghayour ook geweldig vindt. Veel meer dan in onze westerse cultuur, draait het in de Perzische / Arabische cultuur om overweldigende eetfestijnen op familiebijeenkomsten en feestjes. Het is dit gevoel van ‘feestmalen’ dat Sabrina over wil brengen in haar nieuwste boek. Je waant jezelf even op een Perzisch feest terwijl je door dit boek bladert.

Feasts is ingedeeld in verschillende soorten eetfestijnen. Daarbij verwacht je misschien een hoofdstuk vol kerstrecepten, een met paasrecepten enz. Sabrina heeft echter voor een totaal andere indeling gekozen en geen van de hoofdstukken heeft een directe link met onze feestdagen. De verschillende eetfestijnen die je in het boek vindt zijn: ontbijt & brunch, weekendfeesten, snelle festijnen, vegetarische festijnen, zomerse feesten, lichte feestmaaltijden, bijzondere gelegenheden en comfortfood. Waarom het ene gerecht nou echt in ‘weekendfeesten’ thuishoort en het andere in ‘comfortfood’ of ‘lichte feestmaaltijden’ is me niet helemaal duidelijk. En dat vind ik gelijk een klein minpuntje aan dit boek: als je bijv. een lekker dessert zoekt, kun je niet naar het hoofdstuk ‘desserts’ gaan, maar moet je het hele boek doorbladeren op zoek naar iets geschikts. Als je snel iets zoekt, is dat niet altijd even handig.

Dan iets meer over de recepten zelf. Daar kan ik vrij kort over zijn: die zijn wederom fantastisch. Het allersterkste punt aan de kookstijl van Sabrina Ghayour vind ik haar creativiteit en de geweldige smaakcombinaties. Ik heb al bijna 10 recepten uit het boek uitgeprobeerd en ze waren allemaal heerlijk. Zo probeerde ik de quinoaburgers met granaatappelmelasse en yoghurt. Knapperig, vol smaak en helemaal niet het smakeloze goedje dat ik quinoa normaal vind. Een aantal andere recepten waarvan het water mij in de mond loopt zijn de deegrolletjes met zwarte knoflook, tapenade en feta, de vijgen-rozentompouce, de hartige baklava met varkensvlees, venkel, geroosterde tomaten en feta (hartige baklava, hoe briljant is dat!) en de geitenkaastaartjes met sinaasappel, pistache en oregano. Van die laatste krijgen jullie morgen het recept van me.

Kookboekenauteurs hebben nogal eens de neiging om recepten nodeloos ingewikkeld te maken met moeilijke bereidingen en ellenlange ingrediëntenlijsten. Sabrina Ghayour vind ik daarop een welkome uitzondering, zonder dat haar recepten daarmee voor de hand liggend en te simpel worden. Ze moedigt de lezers van haar boeken aan vooral te variëren en te experimenteren met haar recepten. Een ingrediënt niet in huis? Geen probleem, dan gebruik je toch wat anders, of je laat het weg. Op die manier zijn haar kookboeken heel toegankelijk. Verwacht in dit boek overigens niet enkel snelle maaltijden die in 30 minuten op tafel staan. Die zitten er zeker tussen, maar veel gerechten zijn ook gebaseerd op ofwel een stuk vlees ofwel een bepaalde groente. Hierdoor zul je vaak 2 recepten (of meer) moeten combineren om een ‘volwaardige’ maaltijd te krijgen. Enkel een geroosterde kip is misschien wat karig, enkel een salade van perzik, feta en munt waarschijnlijk ook. Combineer je de twee echter, dan heb je een waar feestmaal op tafel! Het boek nodigt je dus uit om zelf naar hartelust de recepten te combineren. Al met al ben je dan trouwens nog binnen heel redelijke tijd klaar met het eten, omdat de recepten niet ingewikkeld zijn.

De onomkeerbare trend van ‘steeds minder vlees’ is gelukkig ook niet aan Sabrina Ghayour voorbij gegaan. Feasts is zeker geen vegetarisch kookboek, met recepten voor lamsbout, geroosterde kwartel en gegrilde kreeftenstaarten, maar je vindt er ook een hoop verrukkelijke vegetarische recepten. Volwaardige vegetarische gerechten en niet een ‘verzameling recepten die veel weghebben van bijgerechten’ zoals ze het zelf verwoord.

Al met al ben ik erg enthousiast over dit nieuwe kookboek van Sabrina Ghayour. Met ‘Feasts’ heeft ze wederom een culinair pareltje afgeleverd. De gerechten kloppen en van de foto’s loopt het water je in de mond. Als ik toch een minpuntje moet noemen, is het dat ik haar gerechten soms wel erg hoog op smaak vindt. Ik ben gewend om zelf hoog op smaak te koken, maar Sabrina kan er helemaal wat van! Ze gebruikt gerust 8 ingelegde citroenen (een weergaloze smaakmaker, maar wel vrij heavy) in een recept voor 6 personen. Gebruik dus je gezonde verstand en dan komt het helemaal goed. Los daarvan niets dan lof over dit kookboek. Met geweldige recepten, prachtige foto’s en een mooie vormgeving is ‘Feasts’ absoluut een aanwinst in je boekenkast.

Oordeel (Max. *****)

foto’s: ****

duidelijkheid recepten: ***