Review: Un buku van Mirjam van der Rijst e.a.

Ter voorbereiding op deze Surinaamse themamaand (die helaas alweer bijna is afgelopen) kocht ik het Surinaamse kookboek ‘Un Buku’. Dit staat voor ‘ons boek’. Het is het derde boek in een themaserie waarbij authentieke familierecepten worden gedeeld door families, eerder verschenen al Boekoe Kita en Boekoe Bangsa over de Indische keuken. Dit concept werd bedacht door boekenmaker Mirjam van der Rijst en fotograaf Harold Pereira. In Un Buku vertellen 10 Surinaamse families over hun familierecepten en familieverhalen.

Famiri tori

Elk hoofdstuk start met een ‘famiri tori’, hierin vind je het verhaal van de familie, hoe ze in Nederland zijn beland en welke rol eten in hun familie speelt. Hierna volgen een aantal Surinaamse recepten van deze familie. En dat dus 10x met 10 verschillende families. Daarbij is er wel voor gezorgd dat er voldoende variatie in het boek te vinden is, zodat je geen 10x roti of bami krijgt. Al met al is het een dik boek (ruim 300 pagina’s) met veel recepten. Foto’s spelen een belangrijke rol in het boek. Van alle gerechten is een foto opgenomen, van alle families zijn foto’s genomen en daarnaast vind je er ook veel sfeerplaatjes.

Suriname kent een groot aantal verschillende bevolkingsgroepen die afkomstig zijn uit onder andere Afrika, India, Indonesië, China en Europa. Je ziet dat ook duidelijk terug in de recepten, bij een familie met Indische roots tref je recepten aan die je (in iets andere vorm) ook in Indonesie tegenkomt, zoals saoto of goeloeng goelong (pannenkoekjes met kokos). En bij een familie met Indiase roots vind je onder andere chutney en dal. Dat maakt dat het boek een grote variatie aan recepten kent, terwijl tegelijk de Surinaamse basis duidelijk aanwezig is. Van recepten als bami en nasi vind je een duidelijke Surinaamse versie, die toch weer anders is dan de Indonesische.

surinaamse klassiekers

Van zo’n beetje alle Surinaamse klassiekers vind je in dit boek wel een of meerdere recepten. Denk aan B.B.R. (bruine bonen met rijst), broodje bakkeljauw, roti, cassavesoep, moksi alesi, gevulde sopropo, gommakoekjes, kip ketjap, masala kip, pom, nasi, bami, verschillende limonade’s, zuurgoed en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan. Een van mijn persoonlijke favorieten is de bojo cake, een cake op basis van cassave. Dit vond ik echt een verrassing, het recept ga ik nog met jullie delen!

Un Buku kent een indeling per familie en niet op hoofdgerecht, bijgerecht of nagerecht. Je moet daardoor een beetje je weg leren kennen door het boek. Maar dat past ook wel weer, want dit kookboek is een echt ‘bladerboek’. Zo’n boek wat je gerust een paar uur lang heerlijk kunt lezen, terwijl je je verwondert over de foto’s. Het zijn prachtige foto’s, juist ook door alle sfeerplaatjes en portretten waan je je echt even in Suriname. Dit is wat mij betreft wat dit boek uniek maakt en onderscheid van andere Surinaamse kookboeken. Ik heb het boek al heel vaak bekeken, maar elke keer weer is het een feestje.

Un Buku 2

Un Buku 1

De recepten zijn over het algemeen duidelijk met heldere instructies. Bij gerechten die je nog niet kent, vind ik een foto eigenlijk een must en daarin voorziet Un Buku. Maar over die foto’s hadden we het al gehad ;). Qua vindbaarheid van de ingrediënten, je vindt steeds meer Surinaamse ingrediënten in de supermarkt terug. Voor een aantal specifieke ingrediënten, vooral de Surinaamse groentes, zul je nog wel naar de toko moeten.

Al met al vind ik Un Buku absoluut een aanrader! Dat is natuurlijk ook de reden waarom ik juist dit Surinaamse kookboek kocht. Het boek biedt een prachtige balans tussen goede en duidelijke recepten enerzijds, en genieten van een prachtig uitgevoerd boek anderzijds.

Oordeel (max. *****)

foto’s: *****
duidelijkheid recepten: ****
verhouding vlees/vis/groenten: *** (er hadden naar mijn smaak wel iets meer vegetarische recepten in gemogen)
vindbaarheid ingrediënten: ***

Un Buku is te koop in de (online) boekenwinkel voor €34,95

3 reacties op “Review: Un buku van Mirjam van der Rijst e.a.

1. Daniëlle

Dit lijkt mij een erg gaaf boek! Mijn familie, althans een deel, komt uit Suriname dus veel gerechten ken ik al, maar het boek ziet er mooi uit.
    Bojo is zo lekker inderdaad. Ik maakte het pas voor mijn werk en zelfs de kids vonden het allemaal heerlijk!

1. Wat leuk dat je Surinaamse roots hebt! Dan is dit boek zeker een aanrader 🙂 Ik denk een feest van herkenning dan voor jou. Wij zijn ook echt dol op bojo! Ik plaats morgen het recept online zoals dat in Un Buku is opgenomen.

2. Pingback: Bojo (zoete cassavecake) - De Wereld op je Bord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.