Review: Made in India van Meera Sodha

Ik ben dol op kookboeken. Om deze hobby een beetje binnen de perken te houden, heb ik met mezelf afgesproken dat ik ter voorbereiding op een themamaand voor de blog, 1 kookboek mag kopen. Zo’n kookboek gebruik ik dan om meer te leren over de betreffende keuken, om vervolgens met mijn eigen interpretaties van bekende gerechten uit dat land aan de gang te gaan. Voor de Indiase themamaand heb ik gekozen voor het boek ‘Made in India’ van Meera Sodha. Ik zag haar een masterclass geven in het afgelopen seizoen van Masterchef Holland en daarvan werd ik gelijk enthousiast. Na wat research naar de onlangs uitgekomen Indiase kookboeken, was ik nog steeds het meest enthousiast over het kookboek van Meera Sodha en dus schafte ik ‘Made in India’ aan. Vandaag vertel ik jullie over mijn ervaringen met dit kookboek, nu ik er een tijdje intensief gebruik van heb gemaakt.

De kern van Indiaas eten

De Indiase keuken is wat mij betreft één van de moeilijkste keukens om mee vertrouwd te raken. Ik ben al een aantal jaren fan van de Indiase keuken, maar volgens mij gaat het nog jaren duren voor ik echt helemaal grip heb op de Indiase keuken en alle regionale verschillen. Daarom vind ik het bijzonder knap dat Meera Sodha de Indiase keuken eenvoudig en toegankelijk weet te brengen en de gerechten terugbrengt tot de kern. Ik hoorde ergens dat zij 10 jaar bezig is geweest met het verzamelen van alle gerechten en die grondigheid is terug te zien in Made in India.

De familie van Meera is afkomstig uit de regio Gujarat en je ziet in het boek dan ook de meeste gerechten die afkomstig zijn uit de keuken van West-India/Gujarat. Maar daar heeft zij het niet bij gelaten. Ze heeft ook recepten van vrienden/familie/bekenden uit andere delen van India opgenomen, net als recepten uit de Brits-Indiase keuken en zelfs een aantal recepten die afkomstig zijn uit Uganda. Dit heeft te maken met de achtergrond van Meera Sodha. Haar grootouders emigreerden vanuit Gujarat naar Uganda. Later werden ze daar verjaagd en zo is de familie in het Verenigd Koninkrijk beland, waar Meera nu nog steeds woont. Dit geeft een unieke mix aan recepten en het boek heeft daarmee een duidelijke persoonlijke stempel.

indeling van het boek

Iets meer over de inhoud en indeling van het boek. Het boek begint met een inleiding met het persoonlijke verhaal van Meera Sodha, waarna ze een aantal tips geeft over het bereiden van een Indiase maaltijd. Het eerste echte hoofdstuk met recepten bevat voorgerechten en snacks. Het zijn met name lekkere streetfood gerechtjes, zoals samosa’s, gerookte aubergines, aardappel tikki en de bekende kip tikka. Het zijn grotendeels vegetarische gerechtjes.

Hierna volgt een hoofdstuk met groentegerechten. De plaats van dit hoofdstuk in het boek vind ik opvallend (maar wel passend bij de Indiase keuken die veel vegetarische gerechten kent). Je ziet namelijk bijna altijd dat een kookboek om vlees- en visgerechten draait en dat dan helemaal achterin nog een hoofdstukje ‘vegetarische recepten’ is opgenomen. In Made in India is de plaats van vegetarische gerechten veel prominenter. De Indiërs koken met lokale groenten en dus heeft Meera Sodha er ook voor gekozen om in dit hoofdstuk groenten te gebruiken die in het westen goed verkrijgbaar zijn. De groenten worden overwegend verwerkt in curry’s zoals in een auberginecurry, een curry van geroosterde pompoen en een aardappelcurry. Daarnaast vind je er een aantal ‘droge’ gerechten zoals chapatiwraps met pittige groenten en aloo-gobi salade. Het zijn stuk voor stuk heerlijke gerechten. Als groenteliefhebber kan ik hier mijn hart ophalen.

Made in India 4

Made in India 2

In hoofdstuk 3 vind je vervolgens de vleesgerechten, dit zijn met name gerechten met kip (en ander gevogelte) en lamsvlees. De Indiase moslims eten geen varkensvlees en de hindoes geen rundvlees en daarom vind je in Made in India geen recepten met rund of varken. Met kip wordt onder andere een kipcurry met vijgen (favoriet!), kip chaat en kip met korianderchutney gemaakt. Met lamsvlees maak je kebab, lamsbiryani of een langzaam gebraden lamsschouder. Ik moet toch echt nog maar eens op zoek naar een goede Turkse of Marokkaanse slager, want het water loopt me in de mond bij het zien van deze lamsgerechten.

Na de vleesgerechten is het in hoofdstuk 4 de beurt aan de recepten met vis. Verschillende soorten vis (pijlinktvis, witte vis, sardines, garnalen, zalm) worden verwerkt in heerlijke curry’s, salades of gewoon gegrild. Je vindt hier ook een recept voor kedgeree, waarop ik ook een eigen variant heb gemaakt voor op de blog. In hoofdstuk 5 vind je een klein aantal (vier) gerechten met eieren. Mijn favoriet is de eiercurry met gekaramelliseerde ui en kokos. Perfect voor een dagje zonder vlees.

veel meer dan vlees, vis en groente

Het zesde hoofdstuk draait helemaal om peulvruchten en granen. Rijst en linzen zijn ongelofelijk belangrijke producten in de Indiase keuken. De meest gegeten maaltijd in India is waarschijnlijk dhal, een curry van linzen. In het boek vindt je verschillende dhal recepten, zoals chana dal, masoor dal (alledaagse dal) en dal mahkani (zwarte dal). Verder geeft Meera Sodha tips voor het bereiden van de perfecte basmatirijst. Daarnaast tref je een aantal variatierecepten met rijst aan, zoals rijst met gekaramellisseerde uien, pilaf en kitchari. Alle recepten in dit hoofdstuk zijn vegetarisch.

Dit geldt ook voor hoofdstuk 7, waar de bijgerechten zijn opgenomen. Een Indiase maaltijd kent vele verschillende componenten en een belangrijk onderdeel zijn de bijgerechten. Het zijn met name salades, groente- en aardappelgerechten en raita’s (yoghurtdip). Met een bijgerecht kun je de juiste balans in de maaltijd brengen, serveer bijvoorbeeld een frisse salade bij een pittige curry. Maak eens de ferrari, gebakken aardappels met pinda’s, de knoflookraita of de jaipursalade. De Indiase klassieker kachumbar is ook in dit hoofdstuk opgenomen, hier vind je mijn versie van dit gerecht.

Hoofdstuk 8 is voor mij het meest uitdagende hoofdstuk en bevat de recepten met brood. Ik vind het bakken van brood lastig, maar met hulp van Meera ben ik al een heel eindje gekomen, al heb ik nog niet alle recepten kunnen proberen. De bekende chapati’s zijn in veel delen van India onmisbaar bij de maaltijd. Zoals altijd deel ik 1 recept uit het kookboek dat ik review en later deze week krijgen jullie daarom het recept voor chapati’s uit Made in India van mij. Je vindt hier verder recepten voor naan, verschillende soorten paratha’s en platbrood van gierstmeel.

In het negende hoofdstuk zijn we bij de chutneys en tafelzuur aanbeland. Nog een onmisbaar onderdeel van de Indiase maaltijd. Sommige chutneys of tafelzuren zijn vers (en dus kort houdbaar, zoals ook mijn mangochutney), andere worden ingemaakt om maandenlang bewaard te kunnen worden. Meera Sodha deelt recepten voor onder andere koriander-, yoghurtmunt- en tomatenchutney, ingemaakte knoflook en ingemaakte uien met limoen.

en nog is het einde niet in zicht..

In hoofdstuk 10 gaan we verder met de desserts. De meeste desserts worden gemaakt op basis van zuivel en/of fruit. Shrikhand is een dessert met uitgelekte yoghurt, firni een romige rijstpudding. Verder vind je er zoetigheden als venkelkoekjes, love cake en mangogelei. Als je zelf ijs wilt maken, kun je het bijzondere zwarte-peperijs proberen en ook van de beroemde Indiase kulfi zijn twee varianten opgenomen. De echte zoetekauw komt hiermee wel aan zijn trek. Het laatste hoofdstuk 11 geeft Indiase drankjes. Natuurlijk zijn de Indiase chai tea en lassi opgenomen, maar je vindt hier ook citroenlimonade en gekruide chocolademelk.

Wie dacht dat er met 11 hoofdstukken nu wel eens een einde aan het boek zou komen, heeft het bij het verkeerde eind. Er volgen nog ruim 40 pagina’s met beschrijvingen van een aantal basis zelfmaakrecepten (yoghurt, panir, garam masala, ghee, etc.). Daarna geeft Made in India een aantal menusuggesties, ideeën van gerechtjes die lekker bij elkaar smaken. Ideaal voor wie nog niet heel bekend is in de Indiase keuken en met al die verschillende gerechtjes de bomen door het bos niet meer ziet.

Tot slot is er een uitgebreide lijst opgenomen waarin alles over specifieke Indiase ingrediënten wordt uitgelegd: specerijen, verse kruiden, peulvruchten, groenten en fruit. Als je een ingrediënt niet kent, kun je het hier makkelijk opzoeken. Meera Sodha legt duidelijk uit wat de functie van een ingrediënt in een gerecht is. Na het grondig doornemen van dit hoofdstuk, zal je kennis over de Indiase keuken en zijn producten zeker toegenomen zijn.

Made in India 3

Made in India 1

een kijkje in de keuken van meera sodha

Zo, dat was een behoorlijk lang verhaal over de inhoud van het boek. Made in India is dan ook een kookboek met meer dan 300 pagina’s en ruim 130 recepten. Maar wat is mijn indruk verder? Waarschijnlijk heb je het tussen de regels door al kunnen lezen, want ik ben behoorlijk enthousiast over dit boek. De recepten zijn duidelijk opgeschreven en het boek is erg volledig. De meeste gerechten zijn niet al te ingewikkeld en moeten lukken wanneer je de instructies in het boek goed opvolgt. Wat mij betreft is Made in India geschikt voor zowel de beginnende als de gevorderde Indiase kok, doordat je de maaltijd zo simpel of complex kunt samenstellen als je wilt. De beginnende kok volgt de instructies letterlijk op, de wat meer ervaren Indiase kok geeft zijn eigen draai aan de gerechten.

Ik vind goede foto’s in een kookboek belangrijk, want deze moeten je immers verleiden een gerecht te maken dat je nog niet kent. Dat lukt wel! Van de meeste gerechten zijn paginagrote foto’s opgenomen die door niemand minder dan de beroemde fotograaf David Loftus gemaakt zijn (bekend van onder andere Jamie Magazine). Naast foto’s van de gerechten zijn ook foto’s van Meera en haar familie opgenomen. Ook dat draagt bij aan het gevoel dat zij je echt een kijkje in haar keuken geeft. Je hebt haast het gevoel dat je zo bij Meera aan tafel kunt schuiven. Of andersom, dat jij aan de slag bent gegaan met haar recepten en dat zij zo door de achterdeur binnenkomt om te proeven..

aanschaffen!

Wanneer je aan de slag gaat met de Indiase keuken, is een goede basisvoorraad specerijen onmisbaar. Ik raad je dan ook aan in elk geval koriander, komijn, kurkuma, chili, kaneel, kruidnagel, kardemom, zwarte peper, garam masala, mosterdzaad en venkelzaad aan te schaffen. Een groot deel van de recepten is te maken met in de supermarkt verkrijgbare ingrediënten, maar voor een aantal producten zul je wel naar een (Indiase) toko moeten.

Al met al is Made in India wat mij betreft een absolute must have voor een ieder die de Indiase keuken beter wil leren kennen, of er net als ik al verliefd op is geworden. De recepten zijn toegankelijk, de smaken zinnenprikkelend en de foto’s oogstrelend mooi. Dit boek wil je in de kast hebben staan!

Oordeel (max. *****)

foto’s: ****
duidelijkheid recepten: *****