Gezond kiwi-kokosbrood

Australisch / Nieuw-Zeelands - Ontbijt en lunch - bereidingstijd: 15 min. + 45 min. oventijd

Het ‘gezonde’ bananenbrood is bij ons thuis een geliefd tussendoortje of ontbijt. Af en toe laat ik de bananen expres overrijp worden, zodat ik een goede reden heb om weer eens bananenbrood te bakken. Deze keer deed ik het anders en gebruikte ik geen bananen maar kiwi’s! Zespri vroeg mij namelijk of ik op Instagram wat gezonde ontbijtinspiratie met de gele SunGold kiwi wilde delen. Daarom bedacht ik dit kiwi-kokosbrood. Bij ons thuis was het vroeger altijd gedoe met de kiwi’s (ja hoe bestaat het). Mijn zusje wilde namelijk alleen maar gele kiwi’s en ik alleen maar groene kiwi’s. Enfin, inmiddels kan ik beide kiwisoorten waarderen. Voor dit kiwibrood is de gele kiwi heel geschikt, deze is namelijk zoeter van smaak en dat past perfect in het kiwibrood, zo hoef je ook niet teveel suiker of honing toe te voegen.

Net als een bananenbrood, kun je een kiwibrood grofweg op 2 manieren bakken. Ofwel je kiest voor een decadente versie met roomboter en suiker, ofwel je gaat voor een gezonde variant met weinig vetmiddel, zonder suiker en met volkoren of speltmeel ipv witte bloem. Zoals gezegd ging ik deze keer voor een ontbijtversie, het werd dus de ‘gezonde’ variant. Qua smaak en structuur zit zo’n kiwibrood een beetje tussen een cake en een brood in. Ik vind het een heerlijk ontbijtje, vooral opgewarmd in de oven en besmeerd met een beetje marmelade of jam is het erg lekker.

Ingrediënten voor  Kiwi-kokosbrood

Wat ga je doen

Verwarm de oven voor op 180°C. Bekleed een cakeblik met bakpapier.

Schil 4 kiwi’s en snijd in blokjes. Pureer de kiwiblokjes in de blender of met de staafmixer.

Klop de eieren los in een kom. Voeg de olijfolie en honing toe en vervolgens ook de gepureerde kiwi. Meng goed. Voeg het speltmeel, bakpoeder, kaneel, kokosrasp en een snufje zout toe. Spatel tot een glad beslag.

Giet het beslag in de cakevorm. Schil de laatste kiwi en snijd in dunne plakjes. Leg deze bovenop het beslag. Strooi er eventueel nog een klein beetje kokosrasp over.

Bak het kiwi-kokosbrood 40-45 minuten in de oven tot een satéprikker er schoon uitkomt.

Serveer het kiwi-kokosbrood met een beetje jam, of beleg met een paar plakjes kiwi.

Tips

  • Je kunt het kiwi-kokosbrood een paar dagen bewaren. De hele week een vers ontbijtje? Snijd het brood in plakjes en vries in per 2 plakjes. Zo heb je elke ochtend een lekker én gezond ontbijtje. Ik vind het brood warm het lekkerst, leg hiervoor een sneetje brood in een voorverwarmde oven op 180°C voor ongeveer 5 minuten.
  • Het is ook lekker om een handje gehakte walnoten door het beslag te spatelen.

De Instagrampost behorend bij dit artikel is in samenwerking met Zespri tot stand gekomen.

Eén reactie op “Gezond kiwi-kokosbrood

  1. Nicole

    Wat ziet dat er mooi uit met die kiwi’s! Het lijkt me heerlijk 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tip